Land-Rover 109″
Historisk oversikt over Norske forhold
Av: Harald Andresen

Litt Historie
Det var i 1974 de første Land-Roverne begynte sin tjenestevei den norske hæren, da som 3/4 tonns feltvogner. Det året var Norge den største enkelt-kunden hos fabrikken, og fikk bilene til en stykkpris på Kr. 70.000,-

Man søkte en erstatter til de gamle Willys og “kvartingene” fra Dodge. Følgende krav ble stilt:
– 24 volt el.anlegg,
– hurtig omgjøring til mobil kommandosentral,
– høy lasteevne, også utenfor allfarvei.

Man valgte Helgelandsmoen som base for utprøving. Etter å ha testet både lenge og vel, stod valget mellom to kjøretøyer: Land-Rover 1-tonn, og Volvo “Lapplander”.

I terrenget var Land-Rover’ en totalt underlegen, med sine stive fjærer og dårlige svingradius (840 cm.), kontra Volvo’ens spiralfjæring (uavhengig), og evnen til å snu på den berømte femøringen. Volvo’en var også lettere å komme til på for vedlikehold og reparasjon, samt at småfeil ikke dukket opp like hyppig.

Dog hadde Land-Rover en vesentlig større lasteevne enn sin konkurrent, og større tankkapasitet. Det som til slutt gjorde utslaget var prisen. Mens en Land-Rover kostet Kr. 70.000,- skulle Volvo ha hele Kr. 180.000,- for sin feltvogn.
Med i betraktningen var også at engelskmennene kunne levere alle vognene innen utgangen av 1974. Dette var viktig, da man på denne tiden et stort udekket behov for lette feltvogner.

De Land-Rover 1-tonn som var til hæren var utstyrt etter hærens ønsker. 24 volt el. anlegg, koblingsbokser for sambandsutstyr, fester for radiobord, geværstativer, Webasto bensinvarmer til kupé og lasterom.

For å bedre terrengegenskapene, ble bilene levert med Viking 8.90 x 16 dekk, og en lavere gearet gearkasse, enn på standard bilene. Disse dekkene ble også valgt for da ville de gamle Volvo-jeepene (fra tidlig på 60-tallet) og Land-Rover’ne kjøre med identiske dekk. Det viste seg at med så store dekk, hadde bilene dårlig retningsstabilitet, derfor gikk man etterhvert over til Viking knobby 7.50×16 dekk.

Bilene var også utstyrt med uttak for UWE varmer, to uttak i grillen koblet direkte inn til vannet i motorblokka. Ved ekstrem kulde kan man da tilføre oppvarmet vann for å tine blokka opp og lette starten.

Videre har bilene ekstra bensintank under høyre forsete, slik at samlet tankkapasitet er 125 liter. Bilens tekniske håndbok (th9-2320 25/218-10, pub) oppgir et bensinforbruk på 2 – 2,5 1. pr. mil ved normal kjøring, hvilket gir en rekkevidde på drøye 500 km. Motoren er den velkjente 2 1/4 liters bensinvarianten. Alle bilene har også blende-gardiner for alle vinduer unntatt front og side foran. I hvert av bilens fire hjørner sitter heisefester, og på bakdøren bor en ekstra jerrykanne.
Batteriene (2 stk.) sitter skjermet mellom sjåfør og høyre sete. Hele tenningssystemet er 100 % vanntett, og dynamoen er flyttet til høyre for, og litt ovenfor vannpumpa.
I verktøysettet i lasterommet finner man vadeplugg til clutch-huset til alle tider.

Som det går fram, er det ikke en vanlig 109″ som var arbeidshest i hæren. Hvor mange som ble kjøpt inn av denne versjonen kan jeg ikke si nøyaktig, men gode kilder nevner et tall mellom 900 og 1100. En detalj jeg glemte, var at samtlige biler har håndgass som på 109″ diesel.

Foruten 1-tonn modellen hadde hæren et lite antall 88″ og 109″ stabsbiler, som kom via privat importør, disse var rene standard-biler. Noen County-versjoner gikk også i luftforsvaret og marinen.

Hvor alle disse Land-Roverene var stasjonert, får jeg ikke opplyse om, bare det at etterhvert som Mercedes’en kom til, så fristet stadig flere tilværelsen på mob.lagre rundt om.

Tekniske tips:
Tilleggsvarme må man jo ha i en Rover
Bilen har 24 volt og tilhengeren har 6 eller 12 volt!!!
Spesifikasjoner LR109 sivil/militær
Verktøyliste Land Rover-PDF
Skjema for periodisk vedlikehold-PDF
Forskrifter for beredskapskontroll-PDF
Tekniske tips fra NLRK (nlrk.no)
Klikk her for å laste ned smøreskjema-PDF

LAND ROVER OLIVENGRØNN 
Den orginale grønnfargen som bilen ble levert med er nå analysert. Den heter Land Rover olivengrønn og kan kjøpes hos Billakkspesialisten A.S –
St. Hanshaugens Farvehandel,
Waldemar Thranes gate 4, 0171 Oslo tlf: 2269 3880.
Takk til butikken for god service.